Hur får man nöjdare kunder? Hur ökas kundupplevelsen?
Vad krävs för att behålla och få lojala kunder?
Det enkla svaret är att varje kundkontakt måste vara utmärkt. Inte minst gäller detta i organisationer som finns till för att stötta kunder, så som kundtjänst/-service och support! Men även i t.ex. callcenters och alla med direkt kundkontakt.
Förflyttningen mot en utmärkt kundkontakt sker genom att utmana aktuell personal på ett positivt och engagerande sätt, utifrån styrande mätetal eller mätbara målformuleringar. Olika kanaler har olika attribut och verktyg, därför behöver mål och mätetal anpassas ner på individnivå.
Förväntan måste vara tydligt för all kundtjänstpersonal eller agenter, så de vet vad deras respektive måttstockar och mål är, samt vilka aktiviteter som återstår för att de ska kunna nå sitt mål. Extrabelöning bör utgå till de som hjälper kollegor på vägen eller ger tips på möjligheter till framgång.
Resultat ska följas upp och uppdateras i realtid, visas transparent och jämförs med tidigare sammanställningar på individ, team och avdelning. Att kunna se sin personliga prestation i relation till både egna och andra grupper/lag motiverar till bättre resultat och bidrar till en rutin som kontinuerligt leder till självförbättring!
Genom att kombinera och utnyttja olika speltekniker på rätt sätt, höjs motivation och engagemang hos medarbetarna, så att varje kundkontakt hela tiden blir lite bättre!
För att aktivera denna förmåga använder du Salesladders poängbaserade belöningssystem!
I ett genomtänkt samspel av spelmekanismer skapas riktig motivation: Riktade utvecklande, utmanande uppdrag som anpassas efter medarbetarens individuella kompetensnivå, skapar hög motivation för medarbetaren som engagerat ser och följer sin status. När status socialt kan jämföras och medarbetaren blir transparent uppskattad av andra efter ett lyckat uppdrag, då skapas riktig motivation!
Ett problem med bonus eller provision, är att belöningen kommer sent (nästa lön) och inte intuitivt kopplas till prestationen. Med bonuspoäng kan prestationer direkt uppskattas med belöning & skapa motivation!
I högpresterande team stöttar man & litar på varandra, har högt i tak, tar commitment och ett gemensamt resultatfokus! Som flockdjur sugs vi gärna med i denna positiva drivkraft som skapar engagemang och höjer individuella prestationer.
Omgående belöningar i form värdefulla bonuspoäng som är direkt kopplade till en prestation, skapar tillfredsställelse som gärna delas. Om prestationen dessutom är socialt transparent och jämförbar mot andra, tillförs även känsla av stolthet och framgång efter ett lyckat utmanande uppdrag. Oslagbart!
För att maximera alla önskade prestationer och samtidigt målstyra över tid behövs flera olika typer av riktade och anpassningsbara utmaningar. Den bästa effekten uppnås när utmaningar kombineras på både individ- och teamnivå
För att förflyttas mot en utmärkt kundkontakt, behövs ett system med hög motivation, där varje riktad utmaning kan anpassas efter medarbetares kompetensnivå och erfarenhet. Att veta vad som krävs och utmanas på rätt nivå, skapar stort väl-befinnande vid utfört arbete
Sociala motiverande system är transparenta och visuella!
Det är lustfyllt, spännande och inte minst engagerande att se, följa och mäta status på sina prestationer och jämföra
mot andra medarbetare och team! Detta ger 'cred' till de som förtjänar det, en hög grad av motivation
Belöning med bonuspoäng
skapar möjlighet till omedelbar belöning, vilket intuitivt kopplas till prestationen och skapar motivation. Speciellt om poäng kan lösas in mot ett högt uppskattat värde. Poängsystem skapar även lojalitet och begär efter mer.
Den som tar emot frågor och beställningar i supporten, blir avdelningens eller företagets ansikte ut mot kunderna! För att maximera förflyttningen mot kundbemötande i världsklass, behövs tydlighet för varje medarbetare vad hen kommer mätas på (förväntningar). För högsta motivation ska de viktigaste mätningarna utformas till en individuell utmaning som anpassas efter erfarenhetsnivå, där varje succé både visas socialt och belönas omgående! Bäst resultat får man med en balans mellan kvantitativa och kvalitativa mätningar, så att även prestationer mäts!
Salesladders poängbaserade belöningssystem ger dig rätt förutsättningar att öka dina medarbetares vilja att utveckla kundkontakten till världsklass. Samtidigt ökar arbetsglädje, engagemang och motivation. Låt oss hjälpa er att ha roligt på jobbet!